Drabinka gimnastyczna – charakterystyka sprzętu, zalecane ćwiczenia

Przyrządy do ćwiczeń stacjonarnych bardzo pozytywnie wpływają na całe ciało. Dzięki ich użyciu możliwe jest budowanie własnej sylwetki, korygowanie oraz kształtowanie postawy, jak również działania związane z rehabilitacją i fizjoterapią. Jednym z użytecznych narzędzi wykorzystywanych na sali treningowej czy terapeutycznej jest drabinka gimnastyczna. Jakie rodzaje drabinek oferuje ówczesny rynek? Czym ona się charakteryzuje? Jakie ćwiczenia wykonywane są przy jej użyciu?

Rodzaje drabinek gimnastycznych

Drabinka gimnastyczna to urządzenie, które wykorzystywane jest na wielu poziomach. Dzięki uniwersalnej budowie możliwe jest stosowanie go zarówno na sali treningowej, jak i gabinetach terapeutyczno rehabilitacyjnych. Ponadto, dzięki ich różnorodności, mogą stanowić stały element wyposażenia lub być artykułem przenośnym i mobilnym. Wśród oferowanych drabinek należy wyróżnić:

  • drabinki rozporowe,
  • stacjonarne – montowane do ściany,
  • wewnętrzne,
  • zewnętrzne,
  • z dodatkowymi akcesoriami, itp.

Sprzęt ten można klasyfikować również pod względem rozmiaru, materiału wykonania – drewno, metal, aluminium, plastik czy przeznaczenia.

Ćwiczenia wykonywane na drabince gimnastycznej

Drabinka gimnastyczna to urządzenie, które podczas ruchu może angażować wszystkie mięśnie ciała człowieka. Można wykorzystać ją zarówno do ćwiczeń korekcyjnych, korygowania wad postawy, budowy i zwiększania siły mięśniowej, pobudzania i pracy innych narządów – np. oddechowego.

Ćwiczenia można wykonywać w wielu pozycjach – stanie, siad przodem, tyłem, zwis, stanie na rękach. Dodatkowe akcesoria dedykowane drabinkom umożliwiają również kształtowanie zwinności, wydolności czy ogólnej sprawności fizycznej.

Do najpopularniejszych ćwiczeń wykonywanych przy drabince gimnastycznej można zaliczyć:

  • zwisy – ćwiczenie polega na mocnym uchwycie wysokiego szczebelka drabinki, ze swobodnym opustem tułowia i nóg. Ćwiczenia te powodują rozciąganie ciała, jak również wzmocnienie mięśni posturalnych. Powoduje ono również korygowanie wad postawy i prawidłowe ułożenie krzywizn kręgosłupa. Podczas zwisu można wykonywać unosy prostych lub zagiętych nóg – aktywując mięsnie brzucha, pośladków i pleców.
  • wykonywanie brzuszków – ćwiczenia aktywujące mięśnie proste i skośne mięsnie brzucha. Ćwiczenie należy wykonywać z leżenia na plecach do pozycji siadu. Należy pamiętać o odciążeniu karku i prawidłowej pozycji pleców. Aktywność najlepiej wykonywać wykorzystując materac lub matę gimnastyczną.
  • ćwiczenia w siadzie – tyłem do drabinki,
  • stanie na rękach – najlepiej w obecności osoby asekurującej,
  • wiele innych.
Woman obraz autorstwa freepik - www.freepik.com