Drabinka gimnastyczna – charakterystyka sprzętu, zalecane ćwiczenia

Przyrządy do ćwiczeń stacjonarnych bardzo pozytywnie wpływają na całe ciało. Dzięki ich użyciu możliwe jest budowanie własnej sylwetki, korygowanie oraz kształtowanie postawy, jak również działania związane z rehabilitacją i fizjoterapią. Jednym z użytecznych narzędzi wykorzystywanych na sali treningowej czy terapeutycznej jest drabinka gimnastyczna. Jakie rodzaje drabinek oferuje ówczesny rynek? Czym ona się charakteryzuje? Jakie ćwiczenia wykonywane są przy jej użyciu?

Rodzaje drabinek gimnastycznych

Drabinka gimnastyczna to urządzenie, które wykorzystywane jest na wielu poziomach. Dzięki uniwersalnej budowie możliwe jest stosowanie go zarówno na sali treningowej, jak i gabinetach terapeutyczno rehabilitacyjnych. Ponadto, dzięki ich różnorodności, mogą stanowić stały element wyposażenia lub być artykułem przenośnym i mobilnym. Wśród oferowanych drabinek należy wyróżnić:

  • drabinki rozporowe,
  • stacjonarne – montowane do ściany,
  • wewnętrzne,
  • zewnętrzne,
  • z dodatkowymi akcesoriami, itp.

Sprzęt ten można klasyfikować również pod względem rozmiaru, materiału wykonania – drewno, metal, aluminium, plastik czy przeznaczenia.

Ćwiczenia wykonywane na drabince gimnastycznej

Drabinka gimnastyczna to urządzenie, które podczas ruchu może angażować wszystkie mięśnie ciała człowieka. Można wykorzystać ją zarówno do ćwiczeń korekcyjnych, korygowania wad postawy, budowy i zwiększania siły mięśniowej, pobudzania i pracy innych narządów – np. oddechowego.

Ćwiczenia można wykonywać w wielu pozycjach – stanie, siad przodem, tyłem, zwis, stanie na rękach. Dodatkowe akcesoria dedykowane drabinkom umożliwiają również kształtowanie zwinności, wydolności czy ogólnej sprawności fizycznej.

Do najpopularniejszych ćwiczeń wykonywanych przy drabince gimnastycznej można zaliczyć:

  • zwisy – ćwiczenie polega na mocnym uchwycie wysokiego szczebelka drabinki, ze swobodnym opustem tułowia i nóg. Ćwiczenia te powodują rozciąganie ciała, jak również wzmocnienie mięśni posturalnych. Powoduje ono również korygowanie wad postawy i prawidłowe ułożenie krzywizn kręgosłupa. Podczas zwisu można wykonywać unosy prostych lub zagiętych nóg – aktywując mięsnie brzucha, pośladków i pleców.
  • wykonywanie brzuszków – ćwiczenia aktywujące mięśnie proste i skośne mięsnie brzucha. Ćwiczenie należy wykonywać z leżenia na plecach do pozycji siadu. Należy pamiętać o odciążeniu karku i prawidłowej pozycji pleców. Aktywność najlepiej wykonywać wykorzystując materac lub matę gimnastyczną.
  • ćwiczenia w siadzie – tyłem do drabinki,
  • stanie na rękach – najlepiej w obecności osoby asekurującej,
  • wiele innych.
Woman obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Prosta i wielofunkcyjna drabinka gimnastyczna

Drabinka gimnastyczna należy do trochę zapomnianych przyrządów do ćwiczeń. Kojarzy się głównie ze szkolną salą do zajęć wychowania fizycznego, gdzie niestety nie była wykorzystywana zbyt często. Jeżeli nauczyciele nie byli zainteresowani przedstawieniem potencjału drabinki gimnastycznej swoim uczniom, to ci ostatni w późniejszych latach nie będą potrafili zaangażować takiego sprzętu do swojego treningu. Warto to jednak zrobić. Spojrzeć na drabinkę świeżym okiem i zobaczyć, jak wiele daje możliwości treningowych.

Drabinka do domowej siłowni

Ogromną zaletą drabinki gimnastycznej jest możliwość jej zaadaptowania do większości wnętrz. Z powodzeniem wykorzystują to posiadacze niewielkich mieszkań, w których inne sprzęty by się nie zmieściły. Tymczasem drabinkę gimnastyczną wiesza się na ścianie i od razu można przystąpić do podstawowego treningu. Oczywiście będzie to wymagało zorganizowania wolnej przestrzeni, ale dla chcącego nic trudnego. Nawet jeżeli w pomieszczeniu nie ma zbyt wiele miejsca, przed rozpoczęciem ćwiczeń można nieco poprzestawiać wyposażenie. I spojrzeć na taki wstęp jak na rozgrzewkę przed zasadniczym wysiłkiem.

Siła tkwi w prostocie

Aktywny tryb życia nie wymaga inwestowania w kosztowny sprzęt czy kupowania karnetu w nowoczesnej siłowni. Wiele popularnych zestawów ćwiczeń bazuje na wykorzystaniu własnego ciała. Taki trening wymaga co najwyżej dobrych butów bądź maty do jogi. Z pomocą drabinki gimnastycznej można natomiast urozmaicić swój wysiłek. Jeżeli planowało się wprowadzenie do planu treningowego nowych wyzwań, to drabinka na ścianie będzie jak znalazł. Przy jej użyciu da się pracować nad całym ciałem. Kilka prostych ćwiczeń pomoże

  • pracować nad różnymi partiami mięśniowymi,
  • poprawić postawę, na drabince wykonuje się nawet ćwiczenia korekcyjne,
  • wzmocnić kondycję.

Prosta drabinka gimnastyczna pomoże uporać się z dolegliwościami, wynikającymi między innymi z niezdrowego trybu życia. Krótki trening z jej wykorzystaniem to bardzo dobry wstęp do nieco bardziej wymagających wyzwań ruchowych. Z drugiej strony nic nie stoi na przeszkodzie, aby kontynuować trening na drabince. Uzupełnienie jej drążkiem, liną czy taśmą da jeszcze więcej możliwości. Trening stanie się w ten sposób ciekawszy, pozwoli też pracować nad wybranymi częściami ciała. Zaletą drabinki gimnastycznej jest możliwość jej wykorzystania przez różnych ćwiczących. Poziom trudności ćwiczeń oraz liczbę powtórzeń dobiera się do stanu zdrowia, wieku czy indywidualnego celu treningu. Na pewno nie będzie nudno, a po zakończeniu wysiłku drabinka może posłużyć za ciekawą ozdobę wnętrza.

Woman obraz autorstwa prostooleh - www.freepik.com

Drabinka do pracy i wypoczynku

Prosta drabinka gimnastyczna może odmienić codzienność wielu osób. Warto zamontować ją w swoim domu, zwłaszcza jeżeli ma się w domu małe dzieci lub pracuje zdalnie. Dlaczego? Otóż z pomocą drabinki młody człowiek ma możliwość kształtowania prawidłowej postawy, rozwija swoją koncentrację oraz motorykę. Z kolei dorosłym taki prosty przyrząd pomaga się zrelaksować. Pracując w domu, często wiele godzin spędza się przed komputerem. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak niebezpieczny jest siedzący tryb życia. Wystarczy jednak kilka minut ćwiczeń przy drabince, by rozluźnić ciało. I z nową energią wrócić do pracy umysłowej.

Moda na drabinki gimnastyczne?

Drabinki gimnastyczne to element wyposażenia większości szkół. Spotyka się je konkretnie w salach do ćwiczeń. W domach do niedawna pojawiały się głównie w pokojach dziecięcych. Obecnie podejście do takiego sprzętu się jednak zmienia. Wielu dorosłych zaczyna dostrzegać potencjał, drzemiący w prostych rozwiązaniach. A do takich należy między innymi drabinka gimnastyczna. Nie zajmuje wiele miejsca, pozwala natomiast pracować nad mięśniami:

  • kończyn dolnych i górnych,
  • brzucha,
  • pleców.

Możliwości ćwiczeń jest naprawdę dużo, co także przekłada się na popularyzowanie drabinek gimnastycznych. Przyjaźniejszym okiem patrzą na nie ludzie w różnym wieku. Jak wspomniano, dzieciom pomagają się prawidłowo rozwijać. Wpisują się też w wiele ciekawych zabaw. Dorośli mogą dzięki nim pracować nad swoją kondycją, a osoby starsze często są zachęcane do ćwiczeń rehabilitacyjnych przy drabince. W takiej roli przyrząd ten również świetnie się sprawdza.

Praca nad formą

Coraz więcej ludzi decyduje się na amatorskie uprawianie jakiejś dyscypliny sportowej. Bez względu na formę ruchu, drabinka gimnastyczna może się bardzo przydać. To idealne wsparcie podczas rozgrzewki, poprzedzającej główny trening. Przy drabince da się świetnie rozciągnąć po zakończeniu wysiłku. Nie należy bagatelizować znaczenia tego swoistego podsumowania aktywności. Rozciąganie pozwala się wyciszyć i przyspieszyć regenerację mięśni. To od tej ostatniej w dużym stopniu zależy efektywne budowanie formy fizycznej. Pracując nad nią, warto korzystać z drabinki gimnastycznej. Nie kosztuje wiele, nie zajmuje też dużo miejsca. Przyda się natomiast wszystkim członkom rodziny. Niektórzy od jej zakupu zaczynają organizowanie domowej siłowni. To dobry pierwszy krok, który pozwoli rozruszać mięśnie i rozpocząć pracę nad gubieniem zbędnych kilogramów. Potem do drabinki można dokupić dodatkowe akcesoria, bardzo przydatna będzie antypoślizgowa mata, do tego linki lub drążek.

Woman obraz autorstwa Racool_studio - www.freepik.com